شاهد.. “خايف أقف قدام ربنا” حكاية فنان مصري مصاب بسرطان البلعوم

المستقلة/ منى شعلان/ تصدر الفنان المصري جمال يوسف، قائمة التريندات بموقع البحث الشهير “غوغل” ، خلال الساعات الماضية، بعد إصابته بسرطان البلعوم مؤخرا.

وفي تسجيل صوتي كشف الفنان جمال يوسف عن طبيعة مرضه، قائًلا :”أنا بشكر كل الناس اللي داعتلي، أنا اكتشفت المرض بعد ما دكتور قالي أعمل عينة في شهر 4، طلعت في شهر 5، عرفت إني عندي ورم غدد لمفاوية، بلعوم أنفي، اتجهت للنقابة، ربنا يجازيه خير أشرف زكي، دا مش بني آدم، دا ملاك”.

أضاف :”دكتور أشرف بعتني عند دكتور أورام، وكان لازم أخد 35 جلسة كيماوي، 35 جلسة إشعاع، كل دا أثر على صوتي والأحبال الصوتية، عشان كدا صوتي مش واضح أوي”.

تابع :”بشكر أستاذي الفنان محمد صبحي، دا أبويا، بشكر، الفنانة وفاء عامر، نشوى مصطفى، حنان سليمان، اللي وقفوا جنبي، كتر خيرهم، عرفوني يعني إيه الزمالة، بشكر نهال عنبر، إيهاب فهمي”.

أكمل :”أنا ليا طلب، من الجمهور ادعولي، يمكن ربنا ياخد بيدي، لكن لو مليش نصيب، أكون موجود، أروح لربنا، أنا مش خايف من الموت، اللي يخوف وقفة الإنسان قدام ربنا، خايف أقف قدام ربنا وأنا فيا أخطاء، الحمد لله على كل حال”.

الفنان جمال يوسف من مواليد مدينة حلوان ، تخرج من كلية التربية النوعية ، بدأ “يوسف” مشوراه مع التمثيل على مسرح المدرسة ثم المسرح الجامعة ، شارك قبل الشهرة في فوازير “عمو فؤاد”، لتتوالى أعماله التي وصلت إلى 186 عملا فنيا ما بين تليفزيون وسينما.

ظهر في الكثير من المسلسلات المصرية منها “زيزينيا”، “التوأم”، “أوراق مصرية”، “أم كلثوم”، “قسمتي ونصيبي”، “فارس بلا جواد”، “الأصدقاء”، “الليل وآخره”، “أحلام البنات”، غيرها.

كما قدم الفنان جمال يوسف عدة أفلام، أبرزها :”أيام السادات”، “صعيدي رايح جاي”، “لحظات حلب”، “فيلم هندي”، “الغابة”، “البرنسيسة” ، كما شارك الفنان جمال يوسف في السباق الرمضاني الماضي بعملين، هما “ونسني”، “يا أنا يا جدو”.

قد يعجبك ايضا

التعليقات مغلقة.